26 oktober 2016

Betje Bet (3)

Zo, ik zit in de trein naar huis, dus even tijd voor het blog.

Het waren mooie dagen bij Zus in Groningen. Zus had afgelopen maandag ter ere van de Nationale Boerenkooldag een goeie boerenkoolstampot gemaakt. Zusje uit Rotterdam was ook overgekomen. Had ik al is verteld dat we een drieling zijn?

Hoe dan ook, het was een groot feest. Even hadden we een beetje onenigheid omdat Zusje een keer teveel naar Marianne Thieme heeft gekeken en nu wil ze ineens geen vlees meer eten. Ze had zelf een vegetarische worst meegenomen voor in de boerenkool. Omdat ik dacht dat die worst groen was, was ik tegen. Een groene worst raak je kwijt in de boerenkool. Maar hij bleek niet groen te zijn, dus hebben we Zusje haar zin gegeven. Tenslotte is alles goed, zolang je maar koffie blijft drinken. Daar zitten essentiële kovitaminen in om te voorkomen dat je slap en slaperig wordt. Met mensen die geen koffie willen drinken is iets mis en dat brengt me op ............. m'n buurvrouw.

Buurvrouw wil het maar niet begrijpen. Nu het bijna Halloween is, is Betje Bet weer verschenen voor Zus. Zus is erg paranormaal begaafd en vorig jaar heeft Betje ook al gewaarschuwd, dat het zo niet door kan gaan. Niemand van onze familie, behalve ik, heeft buurvrouwen die geen koffie drinken. Als buurvrouwen geen koffie drinken, is het onze taak, als nazaten van Betje Bet, daar iets aan te doen! Want de voornaamste taak en functie van een buurvrouw is het drinken van koffie! En dus GEEN thee!!! Thee drink je bij je tante en die noem je daarom ook een theetante. Daarom is de enige uitzondering op de regel dat je koffie en geen thee drinkt bij je buurvrouw, als je buurvrouw toevallig ook je tante is.

Betje Bet snuift de geuren boven de koffiepot
Toen Zus in Groningen ging wonen, wist ze niet dat Betje Bet daar geleefd had. Dus de eerste Halloween dat Betje daar verscheen was ze wel geschrokken, maar gelukkig drinkt Zus, net als ik, heel veel koffie en dan is Betje echt een heel lief spook. Alleen een beetje lastig omdat ze maar boven de koffiepot blijft hangen om de geuren op te snuiven .



Met Halloween wordt ze altijd een beetje agressief 
Buuv wil niet geloven dat Betje Bet echt bestaat, maar m'n bet bet bet overgrootmoeder is haar vreselijke leven zonder koffie in de zestiende eeuw nooit te boven gekomen. Daarom dwaalt ze iedere volle maan over het Groningse land. Dat is niet erreg, maar met Halloween wordt ze altijd een beetje agressief. Dan beseft ze dat er weer een jaar voorbij is gegaan en dat ze nog altijd geen koffie heeft gekregen. Nou ja, Zus geeft het d'r wel, maar dat giet er zo van onderen weer uit bij een spook. 

Hoe dan ook, ik moet buurvrouw zover zien te krijgen dat ze aan de koffie gaat met Halloween. Ik moet er niet aan denken dat Betje straks ook op het Halloween feest van het koor verschijnt. Tenslotte is mevrouw Kreupel al over de 100 en als ze schrikt, hebben we er zo weer een spook bij en, erger nog, een sopraan minder. Ik ga buuv maar weer is appen .............

De buurvrouw

Geen opmerkingen: