08 juni 2015

EEN BALLON, EEN BALLON, EEN BALLONNETJE ....

Het waren een goeie vier weken. Sinds ik net als vroeger weer als vrijwilligster in het buurthuis bardiensten draai (daar kan je gewoon koffie drinken de hele tijd) en net als buuv in de feestcommissie en het dameskoor zit, laat buuv me heel soms gewoon thuis even binnen. Dat scheelt een hoop geklim over de schutting en wachten tot er ergens een raam openstaat ...

Buuv was ook wel onder de indruk van m’n moederdagverhaal ( Moeder (blog 10 mei 2015) ) Ze heeft nooit geweten dat ons moeder naar Canada is vertrokken toen ik en zus en zusje heel klein waren. "Dat verklaart een hoop", zegt ze, en ze vindt dat ik in therapie moet???? Ik weet niet waar ze het over heeft. Ik heb een hele goeie jeugd gehad. Er was koffie bij iedere maaltijd en ………… ja ………uh …... Nou ja, dat is toch heel wat??!!

Hoe dan ook gisteravond ging het toch weer even mis. Buuv is zo gevoelig als het om haar leeftijd gaat!!

Zus, zusje en ik zijn pas geleden 60 jaar geworden. Dat hebben we groot gevierd op de boerderij in Groningen bij zus. De boerderij trilde op haar grondvesten, maar dat is ook vaak als er “gg gg gggeen fff fffeest is”, zegt zus (had ik al gezegd dat ze stottert sinds ze in Groningen woont).

We hadden 180 ballonnen gekocht met “Hoera zestig” er op gedrukt ( voor ieder van ons drieën 60 ballonnen ), maar toen we die wilde opblazen na onze zesde Irish koffie van die avond, ging de hele boerderij weer schudden. Steeds als we een ballon bijna hadden opgeblazen, schoot die weer uit onze handen en fladderde door de hele feeststal en wij d’r achteraan hollen. Dat was dan wel weer feestelijk ….

Maar ja, ik heb dus uiteindelijk al die ballonnen maar mee naar huis genomen. Nog een geluk dat ze niet allemaal waren opgeblazen, anders had ik ze nooit meegekregen in de trein.

En toen hoorde ik op het koor dat buuv deze week jarig is. Althans dat vermoedde Ans (dat is onze overbuurvrouw) want buuv was al de hele week sacherijnig en dat is ze meestal alleen in de week dat ze jarig moet worden. Ik schatte in dat buuv ook wel ongeveer zestig zou worden. Ik heb dus alle ballonnen mee naar de kooravond genomen en ze daar samen met de andere koorleden opgeblazen. De zangkoor dames hebben heel veel lucht door alle zangoefeningen, dus dat ging als een tierelier.

Nou en toen kwam buuv binnen en wij allemaal zingen ‘Happie burdsdee’ en ‘Lang zal ze leven’. En toen gebeurde het weer hè. Ze werd weer helemaal rood: “Ik ben geen zestig!!! Dat duurt nog DRIE JAAR!!!!”, riep ze. Ik probeerde het nog goed te maken en zei: “Nou buuv, dat zie je echt niet hoor” ….. Dat hielp niet, sterker ze werd nog bozer en vanuit het niets begon ze een heel verhaal over dat ballonnen heel milieuvervuilend zijn en dat de eendjes er in stikken en de visjes er mee in de knoop raken?????? ( ballonnen )

Op dat soort momenten twijfel ik soms even aan buuv. Ik bedoel, ik heb nog nooit een eend of een vis een ballon zien opblazen …… Als een wilde heeft buuv alle ballonnen laten knallen en ze in een vuilniszak gedaan en toen is ze heel boos weggelopen.

Ik ga het nu goed maken. Ik heb 10  ballonnen kunnen redden en achter de zestig  ‘- 3’ er bij geschreven. Die ga ik nu aan haar waslijn hangen, dan komt het denk ik wel weer goed ...

De buurvrouw



Geen opmerkingen: